مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۸۶ - ۰۸:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان نوسازی شهر تهران برای نوسازی یک‌هزار هکتار بافت فرسوده دارای شرایط بحرانی، طرح نوسازی را تا اوایل سال آینده تهیه می‌کند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این موضوع گفت: هم اکنون برای حدود 700 هکتار از این بافتها در حال تهیه طرح هستیم، در گام نخست برای 300 تا 400 هکتار بافت فرسوده با 15 مشاور مراحل تهیه طرح آغاز شده و در گامهای بعدی نیز نوسازی حدود 300 هکتار در دست مطالعه است و امیدواریم تا اوایل سال آینده، برای یکهزار بافت فرسوده یاد شده طرح نوسازی تهیه کنیم.

به گزارش ایسنا، دکتر عندلیب از تهیه طرحی برای نوسازی محله «خوب‌بخت» خبر داد و تصریح کرد: کلنگ نوسازی این محله، طی هفته‌های گذشته بر زمین خورد و ظرف یک سال آینده این محله تبدیل به کارگاه نوسازی شده و پس از سه سال، بطور کامل نوسازی آن پایان می‌یابد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در عین حال یادآور شد: این سازمان به خاطر منابع محدود، قادر به نوسازی یکهزار بافت فرسوده دارای شرایط بحرانی در سایر محلات نبوده و به کمک جدی دولت در این زمینه نیاز دارد و زور این سازمان به نوسازی این میزان بافت فرسوده نمی‌رسد.

وی تأکید کرد: اختصاص اوراق مشارکت و فاینانس برای نوسازی بافتهای فرسوده، اقدامی منفعلانه است و انتظار داریم که دولت نسبت به نوسازی بافتهای فرسوده نقش فعال‌تری ایفاء کند؛ این درحالیست که هم اکنون، این نقش وجود نداشته و برنامه دولت در این زمینه به طور جدی مشخص نیست.

عندلیب خاطرنشان کرد: برای نوسازی بافتهای فرسوده، از دولت، اوراق مشارکت و فاینانس نمی‌خواهیم؛ بلکه در مرحله نخست، حضور ، پشتیبانی معنوی و ایفای نقش دولت را خواستاریم و انتظار داریم که دولت نیز وارد عرصه نوسازی شود به طوری که بخشی از نوسازی محلات فرسوده تهران را با مشارکت مردم تقبل کند.

وی گفت: با وزارت مسکن و شهرسازی تعاملات خوبی را برای بازسازی بافتهای فرسوده آغاز کرده‌ایم که امیدواریم به نتیجه مطلوب برسد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تصریح کرد: نوسازی بافتهای فرسوده، ربطی به این موضوع ندارد که دولت یا شورا و شهرداری دست کدام گروه باشد؛ بلکه باید منافع و مصالح مردم را در این زمینه در نظر گرفت و جدا از همه اختلاف نظرها و کنار گذاشتن گرایشات، نوسازی بافتهای فرسوده به طور جدی در دستور کار قرار گیرد؛ زیرا ساکنان بافتهای فرسوده از اقشار محروم هستند و چه چیزی بهتر از کمک به این اقشار است؟

وی با بیان این که قبل از آغاز دوران فعالیت مدیریت شهری فعلی، سازمان نوسازی شهر تهران، هیچ طرحی برای نوسازی بافتهای فرسوده نداشت، افزود: اگر کسی مدعی است که برای نوسازی بافتهای فرسوده تهران طرح علمی داشته اعلام کند، این درحالیست که هم اکنون، سازمان نوسازی، اقدام به این کار کرده و راهبردهای جدیدی را برای نوسازی بافتهای فرسوده مطالعه، استخراج و منتشر کرده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، درباره پروژه‌های نوسازان و لزوم توجه در این پروژه‌ها به مسایل اجتماعی و فرهنگی مردم نیز گفت: شهرداری تهران در نوسازی بافتهای فرسوده، موضوعات فرهنگی و اجتماعی را مورد تأکید قرار داده و البته ممکن است در این زمینه نیز انتقاداتی مطرح باشد که برای اصلاح و نوع معماری این بافتها، باید دانشگاهیان و مراکز علمی به کمک سازمان نوسازی آمده و در این زمینه طرح ارائه کنند.

وی با اشاره به تسهیلاتی که برای نوسازی بافت‌های فرسوده اختصاص یافته است، تصریح کرد: مالکان بافتهای فرسوده که خانه‌های خود را خالی و برای نوسازی در اختیار شهرداری قرار می‌دهند 10 تا 15 میلیون تومان ودیعه مسکن دریافت کرده و پس از نوسازی خانه‌هایشان ودیعه را پس داده و در خانه‌های نو ساکن می‌شوند.

کد خبر 34717

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز